Klasiska SEO kļūda: nepareizi izmantots H1 tags

Gribētu izskaidrot pāris visbiežāk pieļautās kļūdas saistībā ar <H1> tagu. Jo vairāk es veicu SEO auditus un palīdzu veikt lapu SEO, jo biežāk redzu vienas un tās pašas kļūdas. Ja agrāk šīs kļūdas lielu ļaunumu lapām nenodarīja, tad pēdējā laikā to negatīvā ietekme ir diezgan liela – no pazeminātiem vai pat neiegūtiem SERP (Search Engine Result Page) rezultātiem līdz pat lapas sodīšanai no Google puses (piemēram, visas lapas izslēgšana no SERP), ja algoritmam šāda <H1> lietošana izskatās pēc negodīgas manipulācijas ar mērķi mākslīgi uzlabot SERP pozīcijas.

Pirmās 2 aprakstītās kļūdas visbiežāk ir programmētāja nezināšana vai vienaldzība, bet trešā man izskatās pēc nezinātāja mēģinājuma veikt SEO optimizāciju.

Pirmā kļūda: vairāki H1 tagi lapā

Diezgan bieži pieļauta kļūda, kas veidojas vairāku apstākļu sakritības dēļ. Cik vien sen atceros, <H1> tags ir ticis izmantots, lai noformētu lapas nosaukumu – visbiežāk tas ir, piemēram, uzņēmuma nosaukums. Laika gaitā nosaukuma tekstu nomainīja logo, bet tas jau ir pie otrās kļūdas.

Problēma rodas situācijā, kad <H1> tiek izmantots lapas header daļā, lai noformētu lapas vai uzņēmuma nosaukumu (piemēram, “SIA Ozols un Pļava”), un tālāk lapā <H1> tiek izmantots virs lapas satura, lai noformētu sadaļas virsrakstu (piemēram, “Pamācība, kā pareizi stādīt ozolu”). Ja vēl mājas lapas pašas pirmās (www.domens.lv) lapas satura īsti nav un ar <H1> var būt ietverts uzņēmuma nosaukums lapas header daļā, tad citās lapas sadaļās tas nav pieļaujams..

Ja cilvēks, apskatot lapu, diezgan labi redz un saprot, kurš no visiem <H1> ietvertajiem tekstiem ir lapas satura virsraksts, tad Google meklētāja rāpulis saturu apskata nedaudz citādi, jo skatās lapas HTML kodu. Lai novērtētu lapas saturu un nozīmīgākos atslēgas vārdus, tas skatās pēc vispārpieņemtās prakses – lapai ir tikai viens galvenais virsraksts, tas tiek apzīmēts ar <H1>, un tas arī tiek ņemts vērā. Ja ir vairāki <H1> tagi, tad labākajā gadījumā sadaļas virsrakstā esošajiem atslēgas vārdiem netiek piešķirta tiem pienācīgā vērtība, un lapa pēc nepieciešamajiem atslēgas vārdiem nepozicionējas pienācīgi augstā SERP pozīcijā. Sliktākajā – lapa tiek sodīta par neatļautu manipulāciju.

Kā jau augstāk minēju – ja agrāk šāda situācija nebija nekas traks, tad tagad viss ir mainījies. Tas noticis galvenokārt tādēļ, ka daudzi to ir izmantojuši ļaunprātīgi – lapā vairākās vietās specifiskos atslēgas vārdus iekļaujam iekš <H1> taga, lai mūsu lapa uz šo atslēgas vārdu būtu labākās <H1> pozīcijās.

Izņēmums ir jaunais HTML5 standarts, kur tā struktūra un semantika pieļauj izmantot <H1> tagu vairākkārtīgi, ja viss HTML lapas kods ir uzrakstīts un sadaļu bloki ir noformēti atbilstoši HTML5 specifikācijai.

Otrā kļūda: H1 tags izmantots ne satura elementu noformēšanai

Kā jau tas izriet no <H1> taga definīcijas – ar šo tagu apzīmē lapas satura virsrakstu. Tomēr bieži vien programmētāji savas nezināšanas (kā viņi var programmēt, ja nezina pašus pamatus?) vai slinkuma dēļ (slinkums uzrakstīt speciālu CSS noformējuma definīciju) <H1> un arī citus <H> grupas tagus izmanto cita satura izcelšanai. Piemēram, speciāla paziņojuma tekstam, kas, lai arī lietotājam visu laiku netiek rādīts, tomēr lapas HTML saturā ir atrodams; lai noformētu lapas sāna daļā kādas izvēlnes sadaļas nosaukumu (pakalpojumi, partneri, banneri);

Otrs variants ir  – <H> grupas tagus izmantot, lai noformētu lapas izvēlni. Rezultātā <Hx> tagi tiek izmantoti ne satura apzīmēšanai + tie satur linkus, nevis tekstuālu informāciju.

Vēl bieži vien <H1> tagā iekļauj lapas logo. Šajā gadījumā no tā nav pilnīgi nekādas jēgas + daudzos gadījumos tiek radīta pirmajā punktā aprakstīta kļūda.

Arī šīm kļūdām ir divi galvenie ļaunumi. Mazākais – lapas saturs netiek pienācīgi novērtēts no Google puses, jo katrā lapā tiek nevajadzīgi izcelts nevajadzīgais saturs, un lapas SERP rezultāts nepozicionējas pēc tās galvenā satura. Lielākais – Google izslēdz visu lapu no saviem rezultātiem, jo šāda <H> tagu izmantošana bieži tiek veikta ļaunprātīgi, izmantojot situāciju, ka linkam iekš <H> taga it kā esot lielāka “vērtība” (šādas šaubīgas taktikas tika piekoptas ap 2009. gadu, kad tas vēl it kā pat strādāja un deva vēlamo rezultātu).

Trešā kļūda: H1 tagā visraksta teksts ir kā links

Lai cik dīvaini tas nebūtu, esmu redzējis arī šādu absurdu: lapas virsraksts ir ieverts <H1> tagā, tikai pats virsraksta teksts ir links uz… to pašu lapu! Rezultātā tiek izveidota sava veida mūžīgā cilpa – virsraksts ir links, un tas vienmēr ved uz paša lapu.

Rezultātā ir 3 sava veida ļaunumi. Pirmkārt, lietotājs redz, ka tas ir virsraksts, bet tajā pašā laikā arī to, ka tas ir links (ja nu tiešām nav izveidots speciāls CSS stils šādai situācijai). Rezultātā, ja lietotājs uzspiež uz šī linka, kas ir arī virsraksts, viņš nokļūst tieši tajā pašā lapā, kurā jau bija. Tas ir gan mulsinoši, gan pilnīgi nevajadzīgi.

Otrkārt, nelieciet virsraksta tekstu linkā, jo Google vērtē lapas tekstuālo saturu, nevis to saturu, kas ir kā links. Tā kā <H1> tagā esošo tekstu Google izmanto satura novērtēšanai, tad, iekļaujot šo saturu ar <H1> tagu vēl linkā, tas nedod to vērtību, ko tas spētu dot.

Treškārt – links parasti padod tālāk mazu daļiņu no lapas PR (Page Rank), kurā tas atrodas, uz lapu, kuru tas linko. Šajā gadījumā tas linko pats sevi un nekāda PR vērtība netiek pievienota. Es atļaušos pat apgalvot, ka PR tiek nedaudz zaudēts, kā tas ir HTTP 301 redirekta gadījumā.

Secinājumi

Lietojiet pareizi <H1> tagu un citus <H> grupas tagus, un jums būs maksimāli labākie iespējamie rezultāti. Ja izmantosiet tos nepareizi, jūsu rezultāti būs sliktāki, un jūs ļoti riskējat tikt sodīti ar izslēgšanu no Google rezultātiem tā iemesla dēļ, ka Google to var uzskatīt par apšaubāmu mēģinājumu (pat ja aiz nezināšanas) manipulēt ar lapas pozīcijām SERP.

P.S. Pirms raksta publicēšanas es drošības pēc izpētīju, ko par šo jautājumu raksta citi SEO speciālisti. Ideālu apkopojumu neatradu, tāpēc izlasīju ļoti daudzus rakstus, kuros bija kaut kas pieminēts no šī raksta temata. Neko diži jaunu neuzzināju, tikai ieguvu papildus apstiprinājumu savām zināšanām un tam, ko vēlējos šajā rakstā uzrakstīt. Ja nu tomēr ir kāda neprecizitāte kādā aspektā, ko tomēr neesmu ņēmis vērā, priecāšos par argumentētu labojumu.

Šis raksts ir publicēts un saistīts ar tematiem , .
Rakstam ir 9 komentāri [Pievienot komentāru]
  1. Roberts

    H1 Linkus un pat linkus ar bildēm bieži vien liek vien tāpēc, ka cilvēki ir pieraduši, ka lapas nosaukums vienmēr ved uz sākumlapu, tīri UX princips.

    Neesmu pētijis, cik SEO korekts ir risinājums, bet es pamatā H1 nostiloju ar CSS kur logo ir fona attēls, teksta vērtība ir lapas/kompānijas nosaukums ar font-size 0 (e.g. teksts netiek rādīts, tikai fona attēls) un ar JS events uz H1 click, kas aizved uz sākumlapu. Manuprāt šādi apmierinātas ir visas iesaistītās puses – boti tiek pie sava virsraksta, jūzers pie lietojamības un lapa pie ranka.

    1. artisare Post author

      Paldies par komentāru.

      Par UX principu viss ir pareizi, tikai tad tur NEVAJAG izmanto H1 tagu, ja liec bildi. To esmu arī rakstā skaidrojis. Ja headerī liec bildi, tad neliec viņu iekš H1 (kā jau rakstā skaidroju – H1 ir TEKSTAM). Un H1 ir VIRSRAKTS lapas saturam, nevis tags kurā sabāzt visādus brīnumus, jo tā ir ērtāk vai pierasts vienmēr darīt/tā visi dara. Izņēmums ir HTML5 un H1 izmantošana, bet tas jau ir pavisam cits stātsts, jo saistīts jau ar satura semantiku.

      Kas attiecas uz “font-size:0px;” ar CSS (vai pat JS kodu, kas pieškir CSS stilu vai formatējumu), google šādu situāciju spēj noteikt, un šāda rīcība ir uzreiz manipulatīva darbība. Par šādām CSS/JS manipulācijām ar tekstu Google sāka sodīt jau vairākus gadus atpakaļ, kad tauta sāka footerī likt kaudzi ar linkiem un to visus nostiloja mazā izmērā vai tekstam piešķīra fona krāsu.
      Tīri pēc loģikas – nav tāda situācija, kad tekstam būtu jābūt 0px. Vai pat 4px. Ja tāda ir – tātad, manipulācija. Un Google uz to skatās.

  2. Elia

    Iekš kāda tega tad pareizi būtu jāliek virsraksts, kas ir iekš sidebāra, piem., iekš sidebār ir kāds about apraxts ar titli, vai arī iekš pupupa ir title (vizuālais popups, kas ne viemēr ir redzams) ? Ar kādu H2-H6 tegu (tikai ne H1) ? Paldies!

    1. artisare Post author

      Normālā situācijā sidebarā nav jāizmanto H grupas tagi. H tagi ir satura teksta aprakstīšanai un strukturēšanai (te var palasīt HTML pamatus – elementu definīcijas un to pielietojumus).
      Ja kaut kāds teksts atrodas nopozicionēts iekš sidebar, ir mega svarīgs un saistīts ar lapas saturu, tad hierarhijas nolūkā var izmantot kādu zemāku H grupas tagu, bet ir jāskatās no citiem SEO aspektiem (elementu vērtības, dubultais saturs (par to esmu rakstījis rakstu), utt.). Tas nav tik viennozīmīgi.
      Ja, veidojot lapu, jau taisa (pareizu) SEO, tad nav problēmu lapas dažādās vietās izmantot H grupas tagus, jo tad ļoti labi zina, kur un kāpēc ir kāds saturs un kādēļ tas ir formatēts tieši tā, un kādu efektu tas dod.
      Problēmas rodas, kad cilvēki nezina, ko dara, rallija mašīnai montē velosipēda riteņus un vēlāk brīnās, ka viss tā dīvaini notiek…. Par to arī ir šis raksts, lai vismaz galvenās lietas ievirzītu pareizajās sliedēs. Pārējās lietas jau ir jādara pie SEO optimizācijas, izvērtējot konkrēto situāciju.

  3. Edgars

    Man jautājums, kā ir ar tavu blogu, skatos, piemēram, pazudis internetā sadaļu un tur vairākkārtīgi atkārtojas h1 tagi – kādēļ tā? Un vēl arī sadaļu un frontpage saktījumā atkārtojas h2 – vai tos var izmantot atkārtoti?

    1. artisare Post author

      Ja pamanīji, tad rakstā speciāli ir pieminēts izņēmums – HTML5, kam kods ir citādi strukturēts un definēts un dažādi tagi tiek izmantoti arī pēc nedaudz citiem principiem. Jā, H2 var izmantot atkārtoti.
      Par WP orģinālo tēmu nevarēšu arī sīkāk komentēt – ātrumā izlaboju lielās kļūdas, bet pārējo neesmu sīkāk pētījis. Gan jau, ka kāds netā ir uzrakstījis kādu apkopojumu un izvērtējumu.

  4. Jautājums

    Vispirms vēlos pateikt paldies par rakstu attiecībā uz H1 tagu – kā SEO kļūdu. Es neesmu datorspeciālists, taču patstāvīgi veidoju savu web lapu, tāpēc šādi izglītojoši raksti ir ļoti noderīgi.
    Tomēr nu man ir radies jautājums. Ja – izrādās – google primāri novērtē tekstu, kas ir H1 tagā, vai sanāk, ka šo tagu noteikti vajag lietot?
    Es savā lapā tādu vispār neesmu lietojis, bet virsrakstu iekļāvu H2 tagā (jo man šķiet, ka ar H1 tas ir pārāk liels). Man ir tikai viens H2 tags. Taču vairākas izvēlnes (kuras ir linki) ir iekļauti H5 tagos. Vai šāda pieeja ir kļūdaina?
    Vai es šādā gadījumā varu atļauties iekļaut H1 tagā tos atslēgvārdus, kas ir izvietoti headerī?

    1. artisare Post author

      Prieks ka raksts noderēja. Tāds arī bija mērķis.

      Kas attiecas uz obligātu H1 izmantošanu, tad par katru varu tos lietot nevajag, bet SEO otimizācija sastāv no dažādiem punktiem, un katram ir sava nozīme. Var būt situācija, kur bez tā varētu arī iztikt, var būt situācija, kur obligāti vajag. Pareizi būtu to izmantot.

      Ja katrā lapā ir tikai viens H2, kas līdz šim ir ticis izmantots kā H1, tad tas ir diezgan labi, jo liela daļa no rakstā aprakstītajām kļūdām nav pieļautas. Tomēr labāk būtu to nomainīt uz H1.

      H5 nevajadzētu izmantot izvēlnē, kur nu vēl ar linkiem (rakstā esmu rakstījis par šāda veida kļūdām).

      Klaji sabāzt H1 tagā kaut kādus keywordus nevajag – tas jau ir manipulatīvi pašā idejas saknē – man ir H1, aiziet, salieku tur keywordus.

  5. Miks

    Labs raksts, tomēr domāju, ka vajadzēja mazliet uzsvērt to html5 izņēmumu (kas ar laiku kļūs aizvien aktuālāks un biežāk lietots), lai visiem ir skaidrs, ka modernās lapās ar html5 h1 var figurēt neskaitāmas reizes, ja vien tas tiek pienācīgi noformēts, piemēram, iekš section. Tas tā, lai nerodas pārpratumi, jo it kā jau tev tas ir pieminēts, bet lielai daļai droši vien paslīdēs garām un radīsies jautājumi, kāpēc lapā X ir h1 lietots tik biezā slānī.